Adhattam volna ennek az írásnak a „Tuti tippek a pénzvesztéshez II.” címet is. Előző posztunkra ugyanis érkezett néhány olyan visszajelzés, aminek alapján úgy láttam, érdemes még a témát egy kicsit kiegészíteni.

Előrebocsátom, hogy a fene se akar okoskodni! A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy nem lehet eleget hangsúlyozni: nincs ingyenebéd! Ahol az ár-érték arány feltűnően eltér, ott valami suskus lehet. Soha nem felejtem el, hogy amikor lázas lakáskeresőben voltam, találtam egy olyan bombázó ajánlatot, hogy csak na! Izgatottan hívtam a megadott számot, ahol egy srác közölte: az ár csak erre a hétvégére érvényes (szombat reggel jelent meg a hirdetés). Majd ellentmondást nem tűrően kinyilatkoztatta: vigyem oda kápéban a foglalót, és már szerződhetünk is. Letettem a kagylót. Később egészen véletlenül tudtam meg, hogy több tíz volt azoknak a száma, akik beugrottak, a fiúnak pedig, aki levette őket semmi köze sem volt a lakáshoz (kinyitotta az ajtót, kicserélte a zárat, és úgy árulta a külföldön levő tulajok kéróját). Nem kapták el.

Az ilyen és hasonló csalók az emberi mohóságra játszanak. Hallottam több olyan történetet, amikor a merészek nyertek (jó kocsi, jó üzlet stb. mind a másé… de az is lehet, hogy az érintettek csak lelkesen önigazolnak), gyanítom azonban sokkal több a kijózanító ébredés. Szerencsés esetben nem azonnal. Ilyenkor még van idő kiszállni, de senki se lepődjön meg, ha ez – minden előzetes ígéret ellenére – még sem sikerül.

Most ráadásul igen veszélyes időket élünk. Meglehetősen széles réteg keres magának valamilyen megélhetési lehetőséget. Akadnak köztük bőven ügyes értékesítők (számos ügynök elől vették el a kalácsot, sőt a kenyeret is). Mások pedig a munka nélküli meggazdagodás útját keresik (ahogy előző posztunkban szerepelt: lám, a Józsi is…).

Szinte tálcán kínálja magát a megoldás: multi level marketing (MLM) értékesítési, vállalkozási forma. Csak egy jó ötlet kell! Lehet kínálni aranyat, devizát, kötvényeket, ingatlanokat, bármit. A lényeg, hogy pörögjön az üzlet, minél többen szálljanak be, így a lánc tetején levők szép pénzt kaszálhatnak. Arról meg sokan hallottak, hogy például az Amway esetében milyen pompásan működött a dolog. Sőt. A céget jó harminc éve Amerikában a kereskedelmi szövetség beperelte piramisjáték vádjával. A bíróság nem nekik adott igazat. Az MLM azóta is virágzik.

A tengerentúli bíróság több tényezőt is meghatározott, aminek alapján elválasztható az ocsú a búzától, az MLM a piramisjátéktól. Ezek között szerepel például visszavásárlási garancia, de a raktáron levő készletek 70 százalékának eladása is. Pénzügyi (pláne származtatott, szintetikus) termékeknél mindkettő eleve a vicc kategóriája.